Avoin kirje eduskuntapuolueiden puheenjohtajille

Kuva: Jussi Lahti

Suomessa on juuri vallinnut ennennäkemätön, useiden viikkojen hellejakso. Ilmatieteen laitoksen mukaan tämän vuoden toukokuu ja heinäkuu ovat Suomessa olleet koko mittaushistorian kuumimmat. Kuiva, helteinen sää on pienentänyt viljasatoja merkittävästi. Kuumuus on pahentanut sinilevätilannetta Itämerellä. Lääkärien mukaan helle on ollut osallisena myös suomalaisten kuolemantapauksiin. Suomesta on lähetetty apua Ruotsin metsäpalojen torjuntaan, mutta pian voimme olla itse avun tarvitsijoita.

Kesän 2018 kuivuus, kuumuus ja metsäpalot eivät ole sattumaa. Maapallo lämpenee kestämättömällä vauhdilla. Uusia lämpöennätyksiä rikotaan jatkuvasti, ja hiilidioksidin sekä metaanin pitoisuudet ilmakehässä kasvavat edelleen. Ilmastonmuutoksen tiedetään lisäävän ja voimistavan pitkiä hellekausia, tulvia ja muita äärimmäisiä sääilmiöitä.

Suomessa on nyt koettu jo toinen katovuosi peräkkäin. Mikäli ilmastonmuutoksen hillitsemisessä ei onnistuta, sään ääri-ilmiöt voivat tuhota viljasadot vuosi vuoden jälkeen. Joudumme kenties jo pian kysymään, mistä saamme tulevaisuudessa ruokaa. Siitä huolimatta Suomen päästöt henkeä kohden ovat edelleen valtavat, ja puhe ilmastonmuutoksen hillitsemisestä on pysynyt politiikan marginaalissa.

Viimeistään tämän kesän jälkeen on ilmiselvää, että ilmastonmuutoksen torjunta ei voi odottaa. Suomalaisten poliitikkojen ja puolueiden on nostettava ilmastonmuutoksen hillitseminen sekä kotimaisen että kansainvälisen politiikan keskiöön heti. Päästöt on saatava laskuun koko yhteiskunnan tasolla. Mitä pidempään odotamme, sitä pahempaa on edessä. Kreikassa metsäpalot ovat vaatineet tänä vuonna kymmeniä kuolonuhreja; Japanissa kymmenet ovat kuolleet helteeseen ja rankkasateiden uhreina. Ellei ilmastonmuutosta kyetä hillitsemään, sama voi tapahtua myös Suomessa.

Kansalaiset ovat laajasti huolissaan ilmastonmuutoksesta. Ilmastonmuutoksen hillitsemisen on oltava tärkein teema myös tulevissa eduskuntavaaleissa.

Me Ilmastovanhemmat pyydämme teitä, puheenjohtaja XX, julkisesti kertomaan, mitkä ovat nyt ja ensi vuoden eduskuntavaaleissa puolueesi konkreettiset tavoitteet ja toimenpiteet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Miten puolueesi aikoo vastata kansalaisten oikeutettuun huoleen ja jouduttaa siirtymää ilmastolle kestävään yhteiskuntaan? Mitä ilmastonmuutokseen liittyviä kynnyskysymyksiä puolueellasi on tulevia hallitusneuvotteluja ajatellen?

Me aikuiset olemme vastuussa siitä, että lapsillamme ja tulevilla sukupolvilla on mahdollisuudet hyvään ja turvalliseen elämään. Meidän on tehtävä kaikkemme uhkaavan ilmastokatastrofin torjumiseksi.

Odotamme vastaustasi sähköpostiin (puheenjohtaja@ilmastovanhemmat.fi) 15.8.2018 mennessä. Vastauksia voidaan julkaista yhdistyksemme tiedotuskanavilla.

Helteisin terveisin,

Helsingissä 3.8.2018

Sampo Koistinen, Ilmastovanhemmat ry:n puheenjohtaja, yhden lapsen huolestunut isä

Jaana Lahti, Ilmastovanhemmat ry:n varapuheenjohtaja, kahden lapsen huolestunut äiti

Kategoria(t): Ajankohtaista. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.