- Kilpailukysymyksiä saa mielellään hyödyntää ainekirjoitustuntien tai muiden tuntien aineistona. Oppilaille tulee kuitenkin antaa mahdollisuus valita, tahtovatko he osallistua varsinaiseen kirjoituskilpailuun. Kirjoituskilpailun sääntöjen tulee olla oppilaiden nähtävillä ja saatavilla.
- Koska kilpailuun voi osallistua sekä kotoa että koulusta käsin, tasapuolisuuden nimissä kirjoitusaikaa ei tulisi rajoittaa pelkästään oppitunnille. Mikäli kirjoituksia laaditaan oppitunnilla, oppilaille tulisi antaa mahdollisuus halutessaan viimeistellä työ kotona.
- Kirjoituskilpailuun lähetettyjen töiden esikarsinta tapahtuu vapaaehtoisvoimin, samoin lopullinen arviointi. Jotta vapaaehtoisten työtaakka ei kasvaisi kohtuuttoman suureksi, pyydämme, ettei kokonaisten ryhmien kaikkia tekstejä lähetettäisi automaattisesti arvioitavaksemme. Tekstien esikarsinta jo kouluissa ei ole tarpeen, mutta varsinaiseen kilpailuun tulisi lähettää vain niiden oppilaiden työt, jotka osallistumista itse toivovat.
- Vaikka kilpailuun voi lähettää käsin kirjoitettuja tekstejä, koneella puhtaaksikirjoitetut tekstit helpottaisivat arviointityötä. Arvostaisimme, jos opettajat voisivat muistuttaa oppilaita, että työn voi kirjoittaa puhtaaksi myös kotikoneella (mikäli sellainen on käytössä). Samoin mikäli koulussa on käytössä ATK-luokka tällaista tarkoitusta varten, olisimme kiitollisia siitä, jos tekstejä voitaisiin mahdollisuuksien mukaan kirjoittaa puhtaaksi myös koulussa. Välttämätöntä tämä ei kuitenkaan ole, eikä käsin kirjoitettu teksti ole este osallistumiselle!
Kiitoksia yhteistyöstä ja hyvää syksyn alkua teille sekä opetusryhmillenne!